Skargi i wnioski
W sprawach skarg i wniosków Komendant Powiatowy Policji w Ostródzie przyjmuje interesantów w każdy poniedziałek w godzinach od 11.00 do 16.00. Zainteresowanych spotkaniem prosimy o wcześniejsze zapisywanie się w sekretariacie pod numerem telefonu (47) 732 42 11.
SKARGA - jest pojęciem wieloznaczeniowym.
Jest to zażalenie, obwinienie kogoś o coś, środek prawny przysługujący stronom, ale również skarga do NSA, dlatego kpa określa przedmiot skargi i wniosku, ale go nie definiuje. I tak:
Art. 227 kpa stanowi, że przedmiotem skargi jest zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenia praworządności lub słusznych interesów obywateli, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Art. 241 kpa stanowi, że przedmiotem wniosku mogą być sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokojenia potrzeb ludności.
O tym czy dane pismo jest wnioskiem czy skargą decyduje treść w nim zawarta, a nie jego forma zewnętrzna - zatytułowanie pisma - art. 222 kpa.
Podmioty uprawnione do składania skargi
W myśl art. 221 kpa skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub w imieniu innej osoby za jej zgodą.
Powszechny charakter instytucji skargi i wniosku powoduje, że mogą je składać obywatele niezależnie od posiadanego obywatelstwa, małoletni, organizacje społeczne, a nawet osoby nie dysponujące pełnią praw ( ubezwłasnowolnieni, pozbawieni praw publicznych ).
Skargi mogą pochodzić od jednej czy dwóch osób, ale również mogą być składane w formie zbiorowej - podpisane przez wielu członków danej społeczności.
W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek, i przyjmujący zgłoszenie ( § 6 cyt. Rozporządzenia ).
Jeżeli z treści skargi nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania wyjaśnienia lub uzupełnienia
z pouczeniem, że nie usunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
Załatwienie skargi, w świetle przepisów, polega na rozstrzygnięciu, wydaniu polecenia lub podjęciu innych stosownych środków w celu usunięcia stwierdzonych uchybień i w miarę możliwości przyczyn ich powstania oraz zawiadomieniu w sposób wyczerpujący skarżącego o wynikach rozpatrzenia, dokonanych rozstrzygnięciach, wydanych poleceniach lub podjętych innych stosownych środkach i działaniach.
Terminy i zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi
Terminy określone są w kpa i tak:
Naruszenie tych zasad może prowadzić w konsekwencji do odpowiedzialności pracownika załatwiającego skargę - odpowiedzialność porządkowa, dyscyplinarna lub nawet karna / groźba karalna /.
Zniesienie ochrony prawnej skarżącego
Ochrona prawna pomawianego funkcjonariusza Policji
Postępowanie w sprawie złożonego wniosku
Organ właściwy do rozpatrzenia wniosku powinien załatwić sprawę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca zawiadamiając o powyższym wnioskodawcę.
W razie niemożności załatwienia wniosku w ww. terminie, właściwy organ obowiązany jest w tym terminie zawiadomić wnioskodawcę o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku oraz przewidywanym terminie załatwienia wniosku.
Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku oraz w przypadku nie załatwienia sprawy w ustawowym lub wyznaczonym przez właściwy organ terminie, służy prawo wniesienia skargi w trybie określonym w kpa.
Skargi na działalność Policji można kierować do kierowników jednostek policji jak również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich:
Rzecznik Praw Obywatelskich
Aleja Solidarności 77,
00-090 Warszawa
Przyjęcia interesantów:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
poniedziałek w godz. 9.00 – 17.00
od wtorku do piątku w godz. 9.00 – 15.00
telefon: 0-22 55 17 760, 0-22 55 17 811
Pełnomocnik Terenowy w Gdańsku
(dla woj. Zachodniopomorskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego)
ul. Chmielna 54/57,
80-748 Gdańsk
sekretariat (+48) 58 764 73 02
fax. (+48) 58 764 73 03
Przyjęcia interesantów:
telefon: (+48) 58 764 73 06
poniedziałek w godz. 10.00 – 17.00
wtorek, środa, czwartek w godz. 9.00 – 15.00
Pełnomocnik Terenowy w Katowicach
(dla woj. Śląskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego)
ul. Jagiellońska 25 pokój 122,
40-032 Katowice
telefon: (+48 32) 72 86 800
fax. (+48 32) 72 86 823
Przyjęcia interesantów:
poniedziałek, środa, piątek w godz. 9.00 – 15.00
wtorek w godz. 10.00 – 17.00
Pełnomocnik Terenowy we Wrocławiu
( dla woj. Dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego)
ul. Wierzbowa 5,
50-056 Wrocław
sekretariat (+48) 71 34 69 115
fax. (+48) 71 343 43 25
Przyjęcia interesantów:
telefon: (+48) 71 34 69 100
poniedziałek, wtorek, czwartek w godz. 9.00 – 15.00
środa w godz. 10.00 – 17.00
Linki: strona główna RPO www.rpo.gov.pl
formularz elektroniczny http://rpo.gov.pl/wniosek/